Veszélyes felfutás – A kéz fertőzései

Az emberi kéz gyakran sérül sportolás, vagy egyéb, mindennapi tevékenységek során. Ha a keletkezett sebeket nem látjuk el azonnal, könnyen gyulladás alakulhat ki, ami veszélyes, mert a kéz különleges anatómiai felépítése miatt gyorsan továbbterjed a bőr alatti mélyebb rétegekbe is.

A súlyos következmények egyetlen módszerrel előzhetők meg igazán: szakszerű sebészi és gyógyszeres kezeléssel. A kéz gennyes gyulladásainak leggyakoribb tünetei: bőrpír, meleg tapintat, duzzanat a seb körül de igen korán jelentkezik a lüktető-feszítő fájdalom is. A sebkörnyékről kiinduló, „felfutó” piros csíkot a nyirokerek gyulladása okozza.

Súlyosabb esetekben magas láz és hidegrázás alakul ki. Ínhüvelyre- és ízületre terjedő gyulladáskor jellegzetes a félig hajlított, kímélő helyzetű ujj, ugyanis a fájdalom így viszonylag enyhül. Mi okozza a kéz gyulladásait? Apró sérüléseken keresztül is bejuthatnak a kórokozók, ennek éppen az a veszélye, hogy néha a sérült nem veszi komolyan az esetet, nem fordul időben szakorvoshoz. A kezelés főbb szabályai a következők: Elsőként (max. 24 óráig) jegelést, párakötést alkalmazhatunk, de ha nem észlelünk javulást, sebészileg fel kell „vágni” a gyulladt területet.

Ezt természetesen érzéstelenítésben végezzük, és átmeneti vértelenítésre is szükség van, hogy a kézen található finom ér- és idegképletek jól láthatók és megkímélhetők legyenek. A felnyitás lényege az elhalt, fertőzött szövetrészek maradéktalan eltávolítása, kiürítése. Mindig gondoskodni kell a váladékelvezetésről, arról hogy a seb ne tapadjon össze ismét. Erre való az úgynevezett drainage, vagy magyarul csövezés, vékony szilikoncsővel, vagy abból képzett félcsődarabbal. A műtét után fontos a kéz nyugalomba helyezése gipszsínnel, felpolcolással.

Rendszeres (eleinte naponként akár többszöri) kötéscseréket végzünk, hogy biztosítsuk a keletkezett sebváladék folyamatos ürülését. A gondos és alapos műtéti feltárás mellett a súlyos gyulladásos folyamatoknál szükség van gyógyszeres kezelésre, antibiotikum adására is. Ezt egyrészt tablettában, vagy injekcióban adagoljuk, de helyileg, a sebbe is juttatunk belőle. A teljesség igénye nélkül a kéz gyulladásainak ismertebb fajtái: a körömágygyulladás, a gennyes ínhüvelygyulladás, az ízületi gyulladás és súlyosabb esetben a kéz csontjainak gyulladása.

A fentiekből bizonyára jól látható, hogy az apró sérüléseket is komolyan kell venni, illetve gyulladás észlelésekor időben kell szakemberhez fordulni.

hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

A legjobb zenék, Dr. Boross kedvencei – már CD-n is!

A Dr. Boross kedvenceit tartalmazó válogatás CD-t az alábbi üzletekben és webáruházakban vásárolhatja meg: Lemezkuckó CD bolt – http://lemezkucko.hu/ Rockdiszkont CD bolt – http://www.rockdiszkont.hu/ CDBT … Tovább a bejegyzéshez »

Dr. Boross rendel – zenés műsorom 2011 és 2018 között volt hallható a Lánchíd Rádióban, minden hétköznap délután, 2 és 4 óra között! A hatvanas, … Tovább a bejegyzéshez »

Szeretettel várom kedves jelenlegi és leendő Pácienseimet ortopéd,- kéz- és baleseti sebészeti magánrendelésemen! Az Affidea Mammut Egészségközpontban a mozgásszervi betegségek korszerű vizsgálatát és kezelését biztosítom … Tovább a bejegyzéshez »